benefietverkoop

Coöperatie Hoogstraten opent nieuw seizoen

Op woensdag 20 maart opende Coöperatie Hoogstraten het nieuwe seizoen. Hoofdproducten van de coöperatie blijven aardbeien, tomaten en paprika’s. Bij aardbeien wordt dit jaar een forse aanvoerstijging met 6 miljoen kg verwacht. Via een uitgebreid toekomstproject wil Coöperatie Hoogstraten zich nog meer profileren als marktleider in aardbeien en vruchtgroenten.

Het dalend aantal telers (nog 165) en stijgend areaal van de telers die aangesloten zijn bij Coöperatie Hoogstraten (in aardbei en tomaat, wel iets minder in paprika en komkommer) duidt op een verdere consolidatie en professionalisering van de bedrijven. Hoofdproducten blijven aardbeien, tomaten en paprika’s. Samen zijn die goed voor 95% van de omzet, die vorig jaar 305 miljoen euro bedroeg.
Bij aardbeien wordt dit jaar een forse aanvoerstijging met 6 miljoen kg naar 34 miljoen kg verwacht, dankzij uitbreiding bij bestaande telers en enkele nieuwe bedrijven. De Olympische Spelen in Parijs van komende zomer zouden de vraag aanzwengelen. Junidragers blijven het belangrijkste segment, maar de verschuiving naar meer doordragers zet zich door.
 

Toekomstproject

Samen met haar telers wil Coöperatie Hoogstraten groeien en zich nog meer profileren als marktleider in aardbeien en vruchtgroenten. Kennisuitwisseling staat daarbij centraal, zoals de Hoogstraten Learning Fields, een project waarmee de coöperatie wil inzetten op opleiding en ontwikkeling voor haar medewerkers en producenten. De coöperatie zet ook in op efficiëntere partnerships. Een mooi voorbeeld daarvan is het project ‘UV-robot’, waarbij de techniek om witziekte bij aardbeien te bestrijden met uv-licht in samenwerking met Proefcentrum Hoogstraten en enkele leveranciers succesvol werd omgezet in een werkbare robotoplossing op de teeltbedrijven. Een ander voorbeeld is het Automaatje, dat acht pallets tegelijk kan vervoeren tussen Tomeco (samenwerkingsverband tussen tomatentelers) en de coöperatie.

 

Automaatje
aardbeien

Van 4 tot en met 12 mei trekt Coöperatie Hoogstraten tijdens de ‘Week van Hoogstraten’ met een unieke vending machine de straat op in diverse steden om zo mensen te activeren om haar aardbeien aan te kopen.

Benefietverkoop

De traditionele eerste kist aardbeien werd gekocht door Lidl en geveild voor het goede doel. Piet Vanthemsche, voorzitter van de Federatie van Belgische Voedselbanken, nam dankbaar een cheque van 8000 euro in ontvangst. “Met onze duizenden vrijwilligers verstrekken we gratis gezonde voeding aan meer dan 200.000 mensen; het equivalent van de bevolking van de stad Gent”, aldus Vanthemsche. Als partner van de voedselbanken zet Coöperatie Hoogstraten zich al jarenlang in voor een maximale recuperatie van voedseloverschotten door groenten en fruit waarbij veel aanbod te weinig vraag naar is, te schenken. Met de opbrengst van deze benefietverkoop wil de coöperatie de voedselbanken een extra duwtje in de rug geven.