ds

Bioweek van 1 tot 9 juni moet bewustzijn bij consument verhogen

De Bioweek werd officieel afgetrapt door Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns op het tuinbouwbedrijf Barver in Rumst waar puntpaprika’s, aubergines en tomaten worden geteeld. De Bioweek is een samenwerking tussen VLAM en haar Waalse evenknie Apaq-W en heeft als doel het bewustzijn rond bio bij de consument te vergroten en allerhande biologische producten in de kijker te plaatsen. Dit alles onder de slogan ‘Bio, da’s sowieso goed gekozen!’.

Een jaar geleden werd het strategisch plan 2023-2027 voor de biosector gelanceerd. In dit plan werd de zogenaamde 5 x 5 ambitie uitgesproken die streeft naar een groei van de biosector met 5%. Minister van Landbouw Jo Brouns ziet dat er in het voorbije jaar al heel wat zaken gerealiseerd zijn. “Ik denk hierbij aan de vorming en begeleiding van landbouwers, de verbetering van het wetgevend kader en het studiewerk dat zal helpen bij de sensibilisering van grootkeukens en verwerkers. De verschillende initiatieven moeten de opschaling van de biologische landbouw in Vlaanderen ondersteunen waarbij een evenwicht bestaat tussen vraag en aanbod.”

Jonge overnemers


Het tuinbouwbedrijf Barver maakte in 2016 de omschakeling naar bio onder Peter Bartels. In 2021 werd het bedrijf overgenomen door de broers Lawrence en Alexander Van Den Bosch. Hun ouders telen al twee generaties tomaten in Lier, maar door gebrek aan ruimte voor uitbreiding namen de zonen het biologische glastuinbouwbedrijf in Rumst over. Peter is nog altijd eigenaar van de serre die hij verhuurt aan de jonge overnemers en hij staat hen nog altijd bij met raad en advies. 


Biocijfers VLAM


Uit een onderzoek van GfK Belgium voor VLAM blijkt dat na twee jaar stagnatie, de bioproducten terug aanknopen met de groeiende trend van voordien. Ondanks de voedselinflatie werd in België 1,2 miljard euro aan bio uitgegeven in de periode van juli 2022 tot juni 2023. De totale biobestedingen stegen met 13%, die voor verse biovoeding zelfs met 21%. Het bio-aandeel groeide in deze periode van 3,4% naar 3,5%, het aandeel verse biovoeding steeg van 4,9% naar 5,4%. Uit het onderzoek blijkt dat bijna iedereen (98 op 100) wel eens een bioproduct koopt, maar er wel grote verschillen zijn onder die kopers. 20% van de kopers zorgt voor 81% van de totale bio-omzet. Deze intensieve biokopers zijn de drijvende kracht achter de nieuwe stijging die ingezet werd.

Nationale campagne


De actieweek bestaat uit een mediacampagne met video’s, maar ook promoties en tal van activiteiten zoals opendeurdagen en degustaties. Een overzicht daarvan en tal van andere informatie en cijfers over de biosector vind je op www.allesoverbio.be.