Menu

Belgische economische missie naar China

Terug naar Actualiteit
Afgelopen week trokken maar liefst 632 Belgen onder leiding van prinses Astrid naar de Volksrepubliek China. Deze Belgische economische missie was de grootste ooit. Niet zonder reden, gezien het grote potentieel van de Chinese markt voor verschillende sectoren.

Giel Boey, Adviseur Internationaal beleid, Studiedienst 

Ook vanuit de agrovoedingssector nam een grote delegatie deel, waaronder Boerenbond. Tot op heden is de handelsbalans met China voor de globale economie negatief. Voor landbouw- en voedingsproducten is de balans echter sterk positief. Langs beide zijden wordt dit voornamelijk ingevuld door verwerkte voedingsproducten, maar ook vlees, groenten, fruit en zuivelproducten maken hier deel van uit.

Toch knelt het schoentje nog voor verschillende producten, waardoor de economische missie een belangrijk stap was om de handelsrelaties te verbeteren. VLAM, samen met FAVV, Boerenbond, Febev en de China Meat Association, organiseerde tijdens deze missie een seminarie over bioveiligheid in land- en tuinbouw. Het seminarie gaf een klare kijk op de dagdagelijkse inspanningen van de sector om aan de hoogste bioveiligheidsnormen te voldoen en op de extra inspanningen die België leverde na deze uitbraak van Afrikaanse varkenspest (AVP). Boerenbondvoorzitter De Becker hield vanuit het oogpunt van de landbouwsector het slotwoord, waarbij er stevig werd aangestipt dat de volharding van de sector ervoor zorgt dat er een veilig en kwaliteitsvol product wordt afgeleverd.

Voorts is er ook een embargo op de export van Belgisch pluimveevlees en rundvlees naar China. Ook de aardappel ging mee op tour in China. Sectorfederatie Belgapom illustreerde met een event het verhaal van de frietcultuur en riep op om de correcte benaming ‘Belgian Fries’ te gebruiken. Ook de innovatie in de Belgische aardappelsector kwam aan bod, door bijvoorbeeld het gebruik van satellieten. Het event wil in China een aardappelcultuur creëren en een nauwere samenwerking met de Chinese sector. De waarde van deze samenwerking zit in het dichter bij elkaar brengen van de Chinese en Belgische markten en biedt kansen voor de export van aardappelproducten zoals diepvriesfrieten.

Tot slot geeft deze missie ook een nieuwe impuls voor het aanboren en versterken van exportmarkten voor onder meer groenten en fruit in China. De Conferencepeer was op elk evenement te zien als gezonde snack op en na het officiële programma. De verschillende promotie-initiatieven van VLAM en de sector dragen zo bij aan het imago van de Belgische peer als high-end product op de Chinese markt. Wat ook opvalt, is de grote interesse in Belgische kersen. Op dit moment voert China kersen in uit landen als Chili en Nieuw-Zeeland, met een focus op de bewaartijd van het product. De kers als vrucht wordt echter goed gesmaakt in China en er is ook interesse in de Belgische kers. Over het algemeen zijn er dus heel wat opportuniteiten voor voeding in China. De doorsnee Chinees houdt van geïmporteerde voedingsproducten en gelooft in de voedselveiligheid in andere landen. Het is echter van belang de pijlen ook voldoende op andere landen te richten en steeds voldoende handelsrelaties te onderhouden om het risico’s te spreiden.

De Belgische economische missie werd mogelijk gemaakt door de inspanningen van organisatoren FIT, AWEX, hub.brussels en het Belgische Agentschap Buitenlandse Handel. Maar ook het dagelijkse werk van overheidsdiensten zijn het vermelden meer dan waard. Tot slot waren de promo-acties en initiatieven die VLAM met de steun van de sector en Europa initieerde zeer waardevol om te tonen welke kwaliteit we in huis hebben.

Deel deze pagina: 

Meer informatie